آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

آخرین مسافر

به قلم حسین افشاری

بحثی دقیق و بسیار راه گشا در معنای صراط

سلام
   همانطور که عرض کردم یک راه شناخت به هر چیزی شناخت نسبت به صفات آن چیز است. و به نظر من در شناخت حضرت بقیه الله شناخت از طریق صفات ایشان بهترین راه شناخت ایشان است.
   یکی از صفات حضرت "صراط"  است . و در زیارت جامعه کبیره نیز داریم : و صراطه و نوره و برهانه ...
صراط از سراط به معنای بلعیدن گرفته شده است. صراط به معنای بزرگراه و راه عریض و طویل نیز معنی میدهد. بدین معنا که این صراط و راه به قدری بزرگ است که راهرو و سالک صراط را در خود میبلعد.
   لذا به خاطر پهنا و وسعت بزرگراه و صراط تقریبا محال است که راهرو از این بزرگراه منحرف شود. یعنی اگر کسی این بزرگراه را پیدا کند به سختی از آن منحرف میشود.
   صراط مستقیم ورود به حوزه امنیت الهی است . و این همان معنای صراطی است که بارها در روز پایبندی به آن را از خدا میخواهیم .اهدنا الصراط المستقیم.
اهل بیت صراط مستقیم الهی اند. صراطی که اگر کسی در آن وارد شد راهش را یافته است و دیگر از آن منحرف نمیشود.
در روایات زیادی به این مطلب اشاره شده است:
علی هو الصراط المستقیم
در قرآن خداوند میفرماید که من هم بر صراط مستقیمم و در جای دیگر به پیامبر میفرماید انک علی صراط مستقیم یعنی تو در صراط مستقیم هستی.
   پس اهل بیت هم در صراط مستقیم الهی اند و هم خود صراط مستقیمند. و این بحثی است تحت عنوان اتحاد سالک و صراط که شاید در پست بعدی به آن اشاره کردم که چطور یکی هم در راه است و هم راه است؟
   به هر حال مطلبی که مهم است این است که اگر کسی در صراط مستقیم یا راه اهل بیت یا خود اهل بیت باشد گناه نمیکند و چون ما گناه میکنیم پس در صراط مستقیم نیستیم. به نظر واضح میآید که صرف شیعه بودن کافی نیست.
این که چگونه میتوان به این صراط وارد شد سوال مهمی است که شاید هر کس پاسخ این سوال را بداند به سعادت ابدی رسیده است.

نظرات 5 + ارسال نظر
کاظم دوشنبه 4 تیر 1386 ساعت 06:52 ب.ظ http://www.shahne.com/weblog

صراط الذین انعمت علیم
غیر المغضوب علیهم...

سلام سه‌شنبه 5 تیر 1386 ساعت 12:34 ب.ظ

موفق باشین

سلام سه‌شنبه 5 تیر 1386 ساعت 08:19 ب.ظ http://javabesalam.persianblog.com

حال احوال ؟
***
1- این سلامی که گفته موفق باشین ، من نبودما
یه سلام جدید متولد شده
2- چهل خط کفرانه در مورد این مطلبت نوشتم
پست نمی کنم
راستش رو بخای به این فکر کردم که هم درد به جا ماند و هم آبرو رود

التماس دعا
التماس دعا
التماس دعا

مونس جان سه‌شنبه 5 تیر 1386 ساعت 10:21 ب.ظ http://hessegharibanee.blogfa.com/

صراطه و نوره و برهانه ...
سلام
به عقیده ی من بیشتر ما مسلمانان فقط اسم شیعه رو به دنبال خودمون یدک می کشیم وگرنه اگه شیعه ی علی (ع) و اهل بیت بودیم این قدر راه زندگی را گم نمی کردیم و به دنبال روانپزشک برای درمان روانمان نبودیم.
ای کاش بتونیم حد اقل دل آقامون رو شاد کنیم....
زیبا بود
ممنون از این که به من خبر دادید.

آرش طباطبائی شنبه 9 تیر 1386 ساعت 09:10 ق.ظ http://zendeginame.blogsky.com

و ان الله ربی و ربکم فاعبدوه هذا صراط مستقیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد